מציאות רבודה

מציאות רבודה: הכוכב העולה של תחום החינוך

למידה של תחום חדש עשויה להיות חוויה לא פשוטה, אשר דוחקת אותנו אל מחוץ לאזור הנוחות שלנו.
העולם שלנו הוא תלת ממדי, ולמרות זאת, אנחנו מעדיפים ללמד ולתווך אותו באמצעות שימוש בחומרים דו ממדיים; הם זולים, ניתנים לניוד בקלות, ובעיקר נוחים ומוכרים לנו. למרות יתרונותיהם, חומרי הלימוד הדו ממדיים הינם דוממים ואינם דינאמיים- ולכן אנחנו מתקשים לתווך באמצעותם את המאפיינים הדינאמיים והמשתנים במהירות של העולם סביבנו. למידה ממוחשבת, המשתמשת במודלים תלת ממדיים, יכולה לתת מענה לקושי הזה, אולם היא דורשת מחשבים בעלי כוח עיבוד חזק וטכנולוגיות שגוררות עמן עלויות גבוהות.

גם סביבת למידה ממוחשבת ווירטואלית לא חפה מחסרונות. היא פותחת בפני המורה והתלמיד עולם חדש של אפשרויות, אבל פעמים רבות העולם המתוחכם הזה איננו מציאותי. הקשר עם הסביבה האמיתית של תלמיד השוקע בסביבת לימוד ממוחשבת נפגע, ובפועל תהליך הלמידה שלו מתנהל בעולם של מציאות מדומה.

לאחרונה, טכנולוגיה חדשה הנושאת את השם “מציאות רבודה” (Augmented Reality), יוצרת סביבת למידה ייחודית המשלבת בין העולם האמיתי לווירטואלי. הטכנולוגיה לא מחליפה את העולם האמיתי במציאות מדומה אלא מאפשרת להלביש על המציאות “שכבות” נוספות של מידע וירטואלי. למשתמש בטכנולוגיה הזו שליטה מלאה על המידע המוצג להם ועל האיזון בין המציאות לאלמנטים הווירטואליים המופיעים לנגד עיניהם. הלומד צופה בשילוב של הסביבה האמיתית עם אלמנטים וירטואליים שמשלימים אותה. הסביבה, המקום או האובייקט עוברים תהליך של העצמה, כאשר אמצעי התיווך מטושטש ולא פוגם בחוויית המציאות.

“אנחנו מציעים חווית למידה מרובדת, שלמה וחלקה יותר, המשלבת בין העולם האמיתי לווירטואלי באמצעות שילוב ממשקי מציאות רבודה עם חומר הלימוד המוכרים” מספרים החוקרים הטורקים מהמט קסים ויאסין אוזרסלאן.

הגישה החדשה הזו להנגשה של חומרי לימוד מגבירה את היעילות והאטרקטיביות של הוראה ושל למידה גם יחד. היכולת לשלב אובייקטים וירטואליים במציאות שלנו משנה את תהליך הלמידה שלנו, בכך שהיא מאפשרת לדמות סיטואציות בצורה אמיתית יותר מאשר באמצעות קריאה או למידה פרונטלית. למשל, הכשרות ואימונים מקצועיים יכולים לדמות באמצעות טכנולוגיה זו התרחשויות בזמן אמת שמאמנות את יכולת התגובה בצורה טובה הרבה יותר ממה שמושג באמצעות למידה סטטית.

בנוסף, המציאות הרבודה משנה את האופן שבו אנחנו משתמשים במחשבים. היא הופכת את הבלתי אפשרי לאפשרי ופותחת דלת לעולם חדש של אפשרויות חינוכיות. ממשקי מציאות רבודה מציעים אינטראקציה חלקה בין העולם האמיתי לווירטואלי. התלמידים שלומדים בשילוב מציאות רבודה, מתקשרים עם מידע אובייקטיבי וסביבה וירטואלית בצורה טבעית, כאילו היו אמיתיים.

בשורה התחתונה, החוויה הלימודית שמציעה המציאות הרבודה הינה ייחודית מכמה בחינות מרכזיות:

  • מאפשרת אינטראקציה טבעית ונוחה בין העולם האמיתי לווירטואלי.
  • יוצרת ממשק לעריכת שינויים ומניפולציות במציאות שסביבנו מבלי לפגוע במוחשיות שלה.
  • מאפשרת מעבר חלק בין המציאות לעולם הווירטואלי.

מארק בילינגורסט, פרופסור מאוניברסיטת קאנטרברי שבאנגליה, הוא חוקר ממשקי משתמש.
תחומי המחקר שלו כוללים בין היתר, פיתוח ממשקים חדשניים שמטרתם למזג בין העולם האמיתי לווירטואלי.
הוא טוען:  “מחקרים שנערכו על כיתות לימוד שלמדו בשילוב עם מציאות רבודה, מראים שהטכנולוגיה הזו יכולה לשמש ככלי למידה בעל ערך משמעותי”.

ספרים המשלבים מציאות רבודה, מהווים אמצעי יעיל להעשרה של שיטת הלימוד הפרונטלית בכיתות וגם של הלמידה העצמאית בבית.
רוב הממשקים לשילוב מציאות רבודה בתוכניות לימודים פותחו עד עתה עבור ילדים, אבל הם נמצאו יעילים בקרב תלמידים בכל הגילאים.

מציאות רבודה מספקת חוויות וויזואליות ואינטראקטיביות ייחודיות, המאפשרות הבנה עמוקה יותר של תופעות מורכבות בעולמנו ומסייעת בהנגשה של בעיות מופשטות. מעצבים למשל, יכולים “להרכיב” באמצעות הטכנולוגיה הזו תוספות גרפיות על אובייקטים אמיתיים. משתמשים חווים תוכן דיגיטלי כאילו היה חלק מהעולם המוחשי שסביבם. המציאות הרבודה מאפשרת המחשה אפקטיבית יותר של קונספטים ושל רעיונות מופשטים ושל ההקשר שלהם למציאות. למשל, בעוד שתלמידים יכולים להבין באופן מופשט את המבנה של מערכת השמש והמיקום של כדור הארץ בתוכה באמצעות קריאת טקסט או צפייה בתמונה, הם יכולים להגיע להבנה מוחשית וחזקה הרבה יותר כשהם צופים ויכולים להזיז ולשחק עם דגם תלת ממדי של מערכת השמש. תהליכים מורכבים ודינמיים ניתנים להצגה טובה יותר באמצעות מודלים חיים וזזים, ומגע מוחשי באובייקטים ממוחשבים מפתח חיבור אינטואיטיבי לתוכן וירטואלי ודיגיטלי, שכה פופולרי בימינו.

לבסוף, השימוש במציאות רבודה חושף בפנינו צורות חדשות של למידה, של תקשורת עם הסביבה הקרובה והרחוקה ושל שיתופי פעולה מחקריים ולימודיים. כמה משתמשים יכולים לחוות ולעבוד על אובייקט תלת ממדי יחדיו מנקודות מבט שונות, לתקשר האחד עם השני ולייצר תהליכי מחקר ולמידה חדשים, שיתופיים ביסודם. השימוש בטכנולוגיית מציאות רבודה יוצר בסיס לטווח רחב של חוויות לימודיות חדשות, מקוריות ומרתקות.