מציאות רבודה

לא עוד גימיק! מה צופן העתיד לספרי מציאות רבודה?

שילוב של טכנולוגיית מציאות רבודה בעולם הספרים מעורר לחיים את הדפים המודפסים הרגילים, אך הערך שהיא מספקת איננו בידורי בלבד.

המציאות הרבודה מעשירה את תוכן הספר ואת החוויה החזותית ובכך מעצימה את תהליך הלמידה. נחשוב, למשל, על ספר או אנציקלופדיה העוסקים במבנהו של כדור הארץ- האפשרות להסתכל על המידע באופן תלת ממדי מעניקה לקורא חוויה לימודית וויזואלית מיוחדת במינה.

המציאות הרבודה מאפשרת לנו לא רק המחשה מוצלחת יותר של אובייקטים דוממים, אלא חוויה מוחשית ואינטראקטיבית. לדוגמה, אנציקלופדיה העוסקת בדינוזאורים ועושה שימוש בטכנולוגיית מציאות רבודה, מאפשרת לילדים לא רק לצפות במודלים תלת ממדיים של החיות הפרה-היסטוריות, אלא אף לשלוט בהן, להפעיל אותן ואף להצטלם איתן ולשלוח את התמונות לחבריהם.

לאחרונה, צוברות טכנולוגיות המציאות הרבודה תאוצה בעולם הספרים. המוציאים לאור מזהים את הפוטנציאל הטמון בטכנולוגיות הללו, להגביר ולהעצים העניין של קוראים צעירים ובכך להשיב את העניין ההולך ואובד בקריאת ספרים. בארצות הברית, למשל, 38% בקרב תלמידי כיתה ד’ ו- 19% בלבד בקרב התלמידים בכיתה ח’ נהנים מקריאה בזמנם החופשי. טכנולוגיית המציאות הרבודה (Augmented Reality, או בקיצור- AR), מתגלה כמפתח להנחלת הרגלי קריאה אצל דור שגדל תוך כדי אינטראקציה מתמדת עם מסכים ותוכן דיגיטלי.

השבת העניין בקריאה הוא היבט אחד של תנועה רחבה יותר להעצמת מעורבות הקורא ויצירת אינטראקציה יצירתית בינו לבין התוכן.
בדוח שהוצג לאחרונה על ידי הפורום הכלכלי העולמי, כיכבה היצירתיות כאחד הכישורים המובילים שיאפיינו את העובדים המצליחים של שנת 2020. טכנולוגיות אינטראקטיביות כמו ה-AR מסתמנות כדרכים המוצלחות ביותר לפיתוח תכונה נדרשת זו.

התואר Augmented באנגלית ניתן לפירוש כ”מורחב”, “מוגדל” או “מועצם”. מדובר בטכנולוגייה המייצרת גרפיקה, צלילים ותגובה למגע וירטואליים, שנוספים לסביבה הטבעית שלנו ומעצימים את חווית המציאות של המשתמש. בעברית, יש פועל מיוחד המתאר הוספת שכבות על שכבות קיימות- “ריבוד” ומכאן, מציאות רבודה.

לעומת טכנולוגיית מציאות מדומה, שבה המשתמש נמצא בעולם וירטואלי לחלוטין, המציאות הרבודה מתבססת על המציאות של המשתמש ומוסיפה עליה שכבה נוספת, וירטואלית. מטרת הטכנולוגיה היא יצירת כלי עזר וירטואלי, שמשתלב בצורה טבעית והרמונית במציאות ומאפשר למשתמש לחוות את העולם בצורה מועצמת ומשופרת, תוך שימוש בכלים הווירטואליים העומדים לרשותו לביצוע פעולות יומיומיות.

לטכנולוגיית המציאות הרבודה יישומים שונים, חלקם פשוטים, כגון הופעת טקסט רלוונטי לנגד עיניי המשתמש וחלקם מסובכים- למשל הנחיות לביצוע הליך רפואי מסכן חיים. הטכנולוגיה יכולה להדגיש מאפיינים ופרטים שונים של המציאות, להגביר ולשפר קליטת מידע מהסביבה ולספק מידע ונתונים מעודכנים ונגישים.

הביקוש ההולך וגובר לטכנולוגיית המציאות הרבודה בטלפונים חכמים פרטיים ובחברות עסקיות מניע וממריץ את התפתחות התחום. המטרה המרכזית המנחה את פיתוח טכנולוגיית המציאות הרבודה, היא הנגשה של מידע רלוונטי ומדויק המסייע ומשפר את היכולות האנושיות. 

DEVAR

השימוש בטכנולוגיית AR בעולם ההוצאה לאור איננו תופעה חדשה, ומו”לים רבים מתנסים בתחום ומשקיעים בו. הם מסכימים שהפוטנציאל של טכנולוגיה זו, טמון בשילוב בין היתרונות של עולמות הדפוס לבין אלה של הדיגיטל. חברת DEVAR למשל, מייצרת ספרים מודפסים וגם יישומי מציאות רבודה למכשירים אלקטרוניים. היא משלבת בין השניים ליצירת חווית למידה חדשה ומקיפה.

טכנולוגיית המציאות הרבודה ממנפת את הספר המודפס ומסייעת לתפוס את תשומת ליבו של הקורא הצעיר ובהמשך להעשיר את חווית הקריאה שלו, בצורה שספר מודפס לבדו לא יוכל להשתוות לה. האפשרויות החדשות שהטכנולוגיה הזו מציגה נותנות מענה לצרכים הספציפיים של הקוראים הצעירים, שנוטים ליהנות פחות מהקריאה הפאסיבית ורוצים להשתלב בצורה פעילה בסיפור. טכנולוגיית ה-AR מספקת עומק ועושר שהופכים את חווית הקריאה למרתקת ומהנה הרבה יותר. סקרים וראיונות שנעשו בקרב הורים לילדים צעירים מצאו, שבעוד שמעל ל- 93% מהם משתמשים באופן קבוע בטלפונים חכמים ומחשבים (ולעיתים קרובות מאפשרים לילדיהם להשתמש במכשירים שלהם), הם נוטים לדאוג לגבי התכנים שילדיהם צורכים וערכם החינוכי של תכנים אלו. רבים מהם סברו תחילה, שהמציאות הרבודה היא לא יותר מגימיק, אך כשנחשפו לרוחב האפשרויות שהיא מספקת, שינו את דעתם ושיערו שהיא עשויה לתרום לשיפור יכולת הריכוז של ילדיהם ולאינטראקציה החינוכית עמם.

ספרים המשלבים טכנולוגיית מציאות רבודה מעצימים את האינטראקציה והמחויבות לתוכן.
תהליך זה מוביל לשיפור בהישגים לימודיים. השימוש בספרים המשלבים AR מאפשר למידה מרובת שכבות, כלומר כזו שמשלבת בין אזורים שונים של המוח. בנוסף, הוא תורם לפיתוח תחושה של מחויבות רגשית אצל הקוראים הצעירים ומסייע להם לחוש מחוברים ושקועים בסיפור, כאילו היו חלק ממנו.

Launchable

חברת Launchable יחד עם דוקטורנטים באוניברסיטת מרכז פלורידה, חקרו את ההשפעה של שימוש בטכנולוגיית AR על תהליכי למידה. התוצאות הראשוניות של המחקר הראו הישגים קוגניטיביים משופרים בתחומי האוריינות והתייעלות תהליכי הלמידה. המחקר מצא שטכנולוגיית מציאות רבודה תורמת ומזמנת מעורבות פעילה בלמידה ומפתחת עניין והערכה כלפי החומר הנלמד. ספרים המשלבים שימוש בטכנולוגיה הזו ממריצים ומגבירים את הסקרנות, מפתחים יכולת פרשנות של טקסטים ושל איורים ומהווים כלי למידה יעיל ונגיש לקורא וללומד הצעיר.