מציאות רבודה

המדריך לטכנולוגיית מציאות רבודה

מציאות רבודה (Augmented Reality, או בקיצור AR) אמנם לא תספק לנו חוויה מלהיבה כמו, למשל, דהירה ברכבת הרים בעולם של מציאות מדומה, אבל היא מוכיחה עצמה ככלי שימושי ביותר בחיי היומיום שלנו.

המציאות הרבודה צוברת פופולריות בכל תחומי החיים, החל מפילטרים ברשתות החברתיות וכלה בהליכים רפואיים מורכבים- היות והיא מאפשרת לנו לשלב אלמנטים וירטואליים בעולם האמיתי שסביבנו ולהעצים את החוויות שאנחנו קולטים בעזרת חושי הראייה, השמיעה והמישוש שלנו. המציאות הרבודה ממוקמת באמצע הספקטרום הקרוי “מציאות מעורבת”- בין העולם האמיתי לבין זה הווירטואלי.

מהי מציאות רבודה?

התואר Augmented באנגלית ניתן לפירוש כ”מורחב”, “מוגדל” או “מועצם”. מדובר בטכנולוגייה המייצרת גרפיקה, צלילים ותגובה למגע וירטואליים, שנוספים לסביבה הטבעית שלנו ומעצימים את חווית המציאות של המשתמש. בעברית, יש פועל מיוחד המתאר הוספת שכבות על שכבות קיימות- “ריבוד” ומכאן, מציאות רבודה.

לעומת טכנולוגיית מציאות מדומה, שבה המשתמש נמצא בעולם וירטואלי לחלוטין, המציאות הרבודה מתבססת על המציאות של המשתמש ומוסיפה עליה שכבה נוספת, וירטואלית. מטרת הטכנולוגיה היא יצירת כלי עזר וירטואלי, שמשתלב בצורה טבעית והרמונית במציאות ומאפשר למשתמש לחוות את העולם בצורה מועצמת ומשופרת, תוך שימוש בכלים הווירטואליים העומדים לרשותו לביצוע פעולות יומיומיות.

לטכנולוגיית המציאות הרבודה יישומים שונים, חלקם פשוטים, כגון הופעת טקסט רלוונטי לנגד עיניי המשתמש וחלקם מסובכים- למשל הנחיות לביצוע הליך רפואי מסכן חיים. הטכנולוגיה יכולה להדגיש מאפיינים ופרטים שונים של המציאות, להגביר ולשפר קליטת מידע מהסביבה ולספק מידע ונתונים מעודכנים ונגישים.

הביקוש ההולך וגובר לטכנולוגיית המציאות הרבודה בטלפונים חכמים פרטיים ובחברות עסקיות מניע וממריץ את התפתחות התחום. המטרה המרכזית המנחה את פיתוח טכנולוגיית המציאות הרבודה, היא הנגשה של מידע רלוונטי ומדויק המסייע ומשפר את היכולות האנושיות. 

סוגים שונים של מציאת רבודה

קיימים מספר סוגים של טכנולוגיית מציאות רבודה, שכל אחד מהם מותאם למטרות אחרות. נרחיב מעט על כל סוג:

מבוססת סמן / תמונה (Marker Based)

טכנולוגיית מציאות רבודה המבוססת על זיהוי תמונה או סמן, – עושה שימוש במצלמה לזיהוי של סמן ויזואלי כלשהו, בדומה לקוד QR דו ממדי. הטכנולוגיה מציגה פלט רלוונטי אם וכאשר היא קולטת את הסמן. יישומים המבוססים על סוג כזה של טכנולוגיית המציאות הרבודה, משתמשים במצלמת המכשיר לזיהוי הסמן הרלוונטי בעת סריקת הסביבה. השימוש בסמן פשוט (כמו קוד QR) מאפשר זיהוי קל שאינו דורש מהמכשיר כוח עיבוד רב. התוצאה המתקבלת היא של מידע או תוכן המוצג למשתמש על גבי המציאות, בתגובה לקליטת הסמן המתאים.

מבוססת מיקום

זהו הסוג הנפוץ ביותר של טכנולוגיית המציאות הרבודה. מציאות רבודה מבוססת מיקום (נקראת גם חסרת סמן או GPS) משתמשת במצפן הדיגיטלי ובמדי המהירות והתאוצה שבמכשיר על מנת להציג למשתמש מידע מבוסס מיקום. השימוש בסוג הזה של מציאות רבודה נפוץ ופופולרי בטלפונים חכמים ובמכשירים המציגים למשתמש מפות, הוראות הכוונה והתמצאות ושאר שירותי מיקום.

מבוססת הקרנה

טכנולוגיית מציאות רבודה מבוססת הקרנה (או זרקור) עושה שימוש באור המלאכותי שמוקרן מהמכשיר, על מנת לקלוט אותות מהסביבה ולהציג מידע ויישומים בהתאם. יישומים המשתמשים בטכנולוגיית מציאות רבודה מבוססת הקרנה מאירים את הסביבה הקרובה אליהם וקולטים מידע על התזוזות בה בהתבסס על השינויים בין האור לצל, המתרחשים כתוצאה מהאינטראקציה בין המשתמש לסביבה. עם קליטת אותות האור, מקרינה הטכנולוגיה את התוצר על גבי אובייקטים במציאות.
טכנולוגיית המציאות הרבודה מהסוג הזה משמשת גם ליצירת והקרנת הולוגרמות.

מבוססת סוּפֶּרְאִימְפּוֹזִיצְיָה

סוּפֶּרְאִימְפּוֹזִיצְיָה (או בעברית: חפיפה) משמעותה “הלבשת” אובייקט אחד על אחר באופן מלאכותי. בעולם של מציאות רבודה, מדובר בטכנולוגיה המאפשרת להחליף עצם מציאותי בתמונה וירטואלית משופרת של אותו העצם. כאן משחקת תפקיד משמעותי יכולת זיהוי האובייקטים של המכשיר, המאפשרת לאפליקציית המציאות הרבודה לזהות ולהחליף את העצם המדובר. דוגמה לשיפור חווית המשתמש של לקוח בעזרת טכנולוגיה כזו ניתן למצוא בקטלוג הרהיטים המותאם לשימוש במציאות רבודה של חברת הרהיטים ‘איקאה’. לאחר הורדת אפליקציה וסריקה של הרהיט המבוקש בקטלוג של “איקאה”, הלקוח יכול להציב את הרהיט הווירטואלי במקום המבוקש בביתו ולראות כיצד ישתלב הרהיט המבוקש בסביבה המציאותית.